WIJ… doorbreken de cirkel van geweld

4 Posted by - 4 March 2020 - BLOGS, Geen categorie, PROJECTS, STORIES

Ieder jaar zijn in Nederland 200.000 volwassenen en 119.000 kinderen slachtoffer van huiselijk geweld of kindermishandeling. De overheid heeft hierin een grote en hele belangrijke taak, maar is logischerwijs niet altijd in staat om al deze mensen te zien of te helpen. WIJ als samenleving kunnen daarin iets betekenen. Stichting Open Mind heeft daarom haar krachten gebundeld om de samenleving op te roepen mee te helpen deze ‘cirkel van geweld’ te doorbreken.

Voor eind 2020 realiseren WIJ een impactvol instrument om de cirkel van geweld te doorbreken. Stichting Open Mind ontwikkelde in samenwerking met het programma Geweld Hoort Nergens Thuis het project Wij… doorbreken de cirkel van geweld. Een reizende expositie die in alle 28 GHNT-regio’s kan worden ingezet als aanjager om huiselijke geweld en kindermishandeling in alle lagen van de bevolking bespreekbaar te maken.

Spreek er over, doorbreek de cirkel en stop het geweld

Het project WIJ bestaat uit een reizende binnen- en buitenexpositie met sterke portretten en relevante verhalen van personen die de cirkel van geweld hebben doorbroken. Het verhaal vertelt over de persoon die het verschil maakte of de manier waarop dit is gebeurd. Dit jaagt gesprekken aan buiten in de openbare ruimte als ook binnen waar de binnenexpositie geplaatst kan worden in bijvoorbeeld ‘onderwijs en zorg’ instellingen. Bij de expositie wordt een (digitaal) magazine gemaakt om de verhalen na te lezen, nog meer impact te geven en die gebruikt kan worden bij opleidingen, onderwijs en voorlichting. Er reist een korte film mee met de expositie waarin de hoofdpersonen vertellen hoe zij de cirkel van geweld hebben doorbroken. Die kan worden ingezet op grote schermen, maar ook online via de verschillende sociale media en relevante websites. Om de regionale aanpak te ondersteunen wordt een toolbox communicatie ontwikkeld die aan de regio’s die de expositie adopteren wordt geleverd om de impact van de regionale activiteiten rondom de expositie te versterken.

Doelstellingen:

• Op een laagdrempelige manier huiselijk geweld en kindermishandeling bespreekbaar maken in brede lagen van de bevolking en uit de taboesfeer halen

• Media aandacht d.m.v. free publicity, landelijke en regionale dagbladen en magazines die de portretten en verhalen (deels) publiceren

• 28 regio’s verspreid over heel Nederland die de expositie adopteren en actief programma samenstellen binnen het regionale plan van aanpak

• Breed bereik van de korte reizende film zowel via online als offline media

‘WIJ’ zijn aan zet in elke regio

Storytelling online of offline dient als aanjager om dit lastige onderwerp bespreekbaar te maken en zet ons aan tot handelen. We kijken niet meer weg of verwijzen door naar anderen, we nemen zelf de verantwoordelijkheid om de cirkel van geweld te doorbreken. De portretten inspireren en motiveren om tot actie over te gaan. Je kunt iets betekenen, dat is de oproep die we nodig hebben om daadwerkelijk de cirkel te doorbreken.

Voor meer informatie: Mirjam Bekker-Stoop – mir@stichtingopenmind.nl

WIJ… doorbreken de cirkel van geweld

Openhartige portretten in woord en beeld gebundeld in een reizende multimediale buiten tentoonstelling en binnen tentoonstelling, magazine, film en podcasts als aanjagers voor het gesprek. Zie HIER alle content verzameld.

Planning

12-11-2020 Rotterdam – Kruisplein | i.s.m. Gemeente Rotterdam