de tentoonstelling

50 ontmoetingen, 10 jaar later

10 jaar later is het vervolg op 50 ontmoetingen waarbij 50 bekende Nederlanders en 50 fotografen een bijzondere ontmoeting hadden met 50 asielzoekers.
Deze ontmoetingen resulteerden in mooie portretten in woord en beeld en hebben we vormgegeven in een boek, een film en de reizende tentoonstelling.

AANLEIDING

Na 10 jaar vroegen we ons af hoe het met de mensen is gegaan waar Jan Mulder, Dieuwertje Blok, Erwin Olaf, Anita Witzier  en vele anderen destijds een ontmoeting mee hadden. En hoe het nu met ze gaat. Na een lange zoektocht hebben we 30 van de asielzoekers van toen kunnen vinden en met 23 van hen een nieuwe ontmoetingen kunnen realiseren.

De serie 50 ontmoetingen, 10 jaar later levert soms aangrijpende, maar vooral intrigerende portretten op in woord en beeld. Portretten die ons kennis laten maken met een uiteenlopende groep asielzoekers en hoe het hun vergaan is in de afgelopen tien jaar. Portretten die ons de persoon achter de ‘vluchteling’ laten zien. De portretten zijn gebundeld in een boek, een film en de reizende buitententoonstelling.

De tentoonstelling 50 ontmoetingen… 10 jaar later ‘portretten van asielzoekers’ was op vele verzoek opnieuw door Nederland gaan reizen met als doel om meer bewustwording, begrip en tolerantie te creëren voor de vluchteling.

Na Deventer, Den Helder, Amsterdam en Zeist was de tentoonstelling in de periode 12 mei/29 mei 2017, op initiatief van Roois Kultuur Kontakt, te zien op het Kerkplein in Sint-Oedenrode.

Het boek en de film zijn te bestellen via mir@stichtingopenmind.nl

TENTOONSTELLING

De intieme portretten in woord en beeld die zijn voortgekomen uit het project 50 ontmoetingen… 10 jaar later werden ook in een reizende buitententoonstelling tentoongesteld. De tentoonstelling bestaat uit 12 grote buitendisplays waarop 23 ontmoetingen met de teksten geschreven door de bekende Nederlanders en foto’s van de hoofdpersonen gemaakt door de professionele fotografen te zien zijn. Van 10 jaar geleden en van nu.

TOUR

De tentoonstelling werd 21 november 2013 geopend op het Museumplein in Amsterdam en bleef daar staan tot 15 december 2013

Na Amsterdam reisde hij langs de volgende steden:

Den Haag – Spuiplein van 15 december tot 15 januari 2014
Rotterdam – Schouwburgplein van 15 januari tot 15 februari 2014
Utrecht – Naast het Stadhuis in de Korte Minrebroederenstraat van 15 februari tot 15 maart 2014
Groningen – Damsterplein van 15 maart tot 15 april 2014
Enschede – Langestraat tot 22 maart en aan de Roozendaal 21 bij de AKI tot 15 mei 2014
Tilburg – Pieter Vreedeplein van 15 mei tot 7 juni 2014
Amsterdam Noord – Langs de kade bij EYE Filmmuseum van 7 juni tot 7 juli 2014
Leeuwarden – Hofplein van 25 september tot 28 oktober 2014
Deventer – Geertruidentuin, tijdens Kitchen on the run 16 juni 2015