Oudroze

Oudroze

Portretten en verhalen van de oudere generatie LHBTI’s | English

Opdat wij niet zullen vergeten hoe zij onze vrijheid bevochten…

Fotograaf/kunstenaar Ernst Coppejans staat met Oudroze stil bij de ervaringen van de eerste homoseksuele mannen, lesbische vrouwen, biseksuelen transgenders en intersekse personen (LHBTI’s) die openlijk voor hun geaardheid uit durfden te komen. Dankzij de generatie die de homo-emancipatie tot stand bracht, heeft de huidige lhbtiqa+ gemeenschap een vrijheid die allesbehalve vanzelfsprekend is en die actief moet worden onderhouden.

Coppejans verbeeldt de persoonlijke, inspirerende en soms schokkende – maar ook vooral prachtige en intieme verhalen van deze roze ouderen met Nederlandse en migratie achtergronden.

Persoonlijke portretten en verhalen die vanaf Pride 2021, de aanjager zullen zijn voor het gesprek tussen de oudere en de jongere generaties. In samenwerking met stichting Open mind gebundeld en vormgegeven in een magazine, een reizende multimediale tentoonstelling, podcast en een Oudroze programma.

Oudroze – reizende multimediale tentoonstelling

Op 30 juli zijn we gestart in Amsterdam op de Westermarkt bij de Westerkerk en het homomonument. Daar werd reizende multimediale Oudroze tentoonstelling onthuld door Splinter Chabot en de roze ouderen en zal daar 3 weken lang te bezichtigen zijn. Daarna reizen we door naar Amsterdam Zuid en nog tal van andere locaties en gemeenten.

Tour – buiten

2024

17 MEI – 07 JUN | Heerhugowaard – locatie volgt… | i.s.m. gemeente Dijk en Waard

13 OKT – 03 NOV | Hoofddorp – Raadhuisplein | i.s.m. gemeente Haarlemmermeer

22 SEP – 13 OKT | Gorinchem – Buiten de waterpoort | i.s.m. gemeente Gorinchem

01 SEP – 22 SEP | Dordrecht – Spuiboulevard | i.s.m. gemeente Dordrecht

30 JUN – 21 JUL | Ede – Oudekerkplein | i.s.m. gemeente Ede en Astrant

16 JUN – 30 AUG | Parijs –  Cité internationale universitaire de Paris | Embassy of the Kingdom of the Netherlands in France

09 JUN – 30 JUN | Middelburg – Langevielebinnenbrug | i.s.m. gemeente Middelburg, Roze50+ en ADB Zeeland

19 MEI – 09 JUN | Apeldoorn – Stadskade | i.s.m. gemeente Apeldoorn en regenboogwerkgroep Pride 055

28 APR – 19 MEI | Diemen – voor het gemeentehuis | i.s.m. Pink Diemen en gemeente Diemen

2022

02 DEC – 23 DEC | Heerlen – Burgemeester van Grunsvenplein | i.s.m. COC Limburg

21 OKT – 11 NOV | Almere – Esplanade | i.s.m. gemeente Almere

03 OKT – 21 OKT | Gouda – Nieuwe markt | i.s.m. Regenboog Alliantie Gouda

25 SEP – 17 OKT | Amsterdam-Zuid – Olympisch Stadion | i.s.m. Stadsdeel Zuid

09 SEP – 03 OKT |  Rotterdam – Marthalaan | i.s.m. COC Rotterdam Rijnmond

19 AUG – 09 SEP | Venlo – Stadspark op de Kop van de Weerd | i.s.m. COC Limburg

29 JUL – 19 AUG | Amsterdam-Zuid – Museumplein | i.s.m Gemeente Amsterdam, stichting SOOZ en Oranjekerk

27 MEI – 13 JUN | Alkmaar – Paardenmarkt | i.s.m. gemeente Alkmaar

15 APR – 06 MEI | Roermond – Akcrospark | i.s.m. COC Roermond

04 MRT – 25 MRT | Amsterdam-Noord – Buikslotermeerplein | i.s.m. Stadsdeel Noord

11 FEB – 04 MRT | Amsterdam-Zuidoost – Hoekenrodeplein | i.s.m. Stadsdeel Zuidoost21 JAN – 11 FEB | Amsterdam-West – Bos & Lommer plantsoen | i.s.m. Stadsdeel West

Tour – binnen

24 NOV – 15 DEC | Meppel – Bibliotheek Marktstraat | i.s.m. bibliotheek Meppel

03 MEI – 31 MEI | Veenendaal – Cultuurfabriek | i.s.m. bibliotheek Veenendaal

2022

10 OKT – 10 NOV | Heerenveen – gemeentehuis | i.s.m. stichting Regenboogbelang Heerenveen

04 MRT – 29 APR | Dokkum – De Waadwente Dokkum | i.s.m. De Waadwente

07 JAN – 04 MRT | Drachten – Súnenz Drachten | i.s.m. Súnenz

Oudroze | online

Videos: behind the QR code on the exhibition, linked to the website page oudroze-online you will find the very intimate moving portraits and English transalations of the portrayed ‘pink elderly’. Or watch all videos on Vimeo

Oudroze | programma

Gedurende de periode dat de reizende tentoonstelling op een locatie staat organiseren we in samenwerking met lokale organisaties een programma waarin ontmoetingen tussen de oudere- en jongere generaties centraal staan.

• 4 augustus 2021 16:00 uur Dialoog in Actie | Oranjekerk | Liefde vieren in Vrijheid.
  • 10 september 2021 14:00 uur Tour Oudroze door Ernst Coppejans en om 15:00 uur Oudroze-borrel bij Huis van de Wijk (st Sooz) | Gemeente Amsterdam Stadsdeel Zuid | Grey Pride Zuid | stichting Sooz | ASV Gay.
  • 29 juli 2022 om 14.00 uur opening op het Museumplein in Amsterdam | 14.30 uur Tour Oudroze door Ernst Coppejans | 15.00 uur Oudroze-borrel in de Oranjekerk (Van Ostadestraat 151, 1073 TK Amsterdam) | ism stichting Sooz en gemeente Amsterdam – Stadsdeel Zuid.

Oudroze magazine | support

Alle portretten en verhalen (Nederlands en Engels) zijn gebundeld in een mooi vormgegeven magazine. Wil je ons project ondersteunen? Met een gift van €20 + sturen wij je na 30 juli het Oudroze magazine toe en draag je direct bij aan een grotere zichtbaarheid en meer begrip en acceptatie van lhbtiqa+ personen. Mail uw adres naar: info@stichtingopenmind.nl | stichting Open mind – Donatie: NL 56 ABNA 0624 6602 49 o.v.v. support Oudroze

Oudroze | podcast

De podcast is een prachtige samenstelling van de door Coppejans afgenomen interviews met de 30 geportretteerden waarin alle diverse thema’s aan bod komen. Samengesteld door studio Groen & Geel. De podcast is te beluisteren via: Spotify of Apple

Oudroze is mede mogelijk gemaakt door: Amsterdam Stadsarchief – documentaire foto-opdracht 2019-, Gemeente Amsterdam, Amsterdams Fonds voor de Kunst, Stichting Het R.C. Maagdenhuis, Theresia Spijker Fonds, Frohn Fonds, Fonds Sluyterman van Loo, Het Blauwe Fonds, Prins Bernhard Cultuurfonds, Adri en Greet Bos-de Jong Fonds en alle gemeenten en lokale partners waarmee we bij een groot en breed publiek het gesprek over de zichtbaarheid en acceptatie van LHBTQIA+ personen op gang brengen en  willen bewerkstelligen.

En bovenal dank aan alle 30 mooie, sterke en dappere roze ouderen die zich OPEN hebben durven stellen aan ons met hun persoonlijke portret en verhaal.

Initiatiefnemer Ernst Coppejans

Fondsenwerving  stichting Open mind – Daan Spanjaardt