10 jaar later Open mind

10 jaar later

50 ontmoetingen… 10 jaar later is het vervolg op 50 ontmoetingen, het succesvolle sociaal-maatschappelijke project waarbij 50 fotografen en 50 bekende Nederlanders 50 asielzoekers ontmoetten. In deze gesprekken werden zij weer mensen met een gezicht.

Tien jaar later zijn dezelfde fotografen, schrijvers en bekende Nederlanders als Jan Mulder, Erwin Olaf, Freek de Jonge, Carli Hermès, Anita Witzier, Connie Palmen en Robert ten Brink op zoek gegaan naar de personen met wie zij tien jaar geleden zo openhartig over hun leven hebben gesproken. Wat is er van de kinderen Ekinci terechtgekomen? Heeft Leonel een veilige plek kunnen vinden? Heeft Jurat ons land moeten verlaten of woont hij nog in Nederland? De zoektocht naar de asielzoekers van tien jaar geleden heeft 23 nieuwe ontroerende portretten in woord en beeld opgeleverd.

Meer weten? In het interview met koffietijd vertellen Mirjam Bekker-Stoop (initiatiefneemster) en Pershen Warzandegan (deelneemster) openhartig over het project.

Producten

Om ook nu weer een zo groot mogelijk publiek kennis te laten maken met de wereld van de asielzoeker omvat het vervolgproject ‘50 ontmoetingen… 10 jaar later’ niet alleen dit boek, maar ook een reizende buitententoonstelling, een documentaire en een online community.

50 ontmoetingen 10 jaar later (boek)
Boek: uitgeverij Nieuw Amsterdam: Het boek is te koop via mir@stichtingopenmind.nl
10 jaar later 50 ontmoetingen tentoonstelling
Reizende tentoonstelling: De lancering was op het Museumplein in Amsterdam waarna de tentoonstelling nog talloze andere steden heeft bezocht.
“De 6 gekozen portretten geven een dwarsdoorsnede van wat 10 jaar asiel doet met een mens. Intieme gesprekken, wijze woorden, pijnlijke stiltes maar ook humor kleuren de film.“ Klik hier voor de volledige film.

Bereik

Destijds bereikte het project 50 ontmoetingen ruim drie miljoen mensen. Ook nu was het doel om met ‘10 jaar later’ een zo breed mogelijk publiek te bereiken. Middels print, tv, radio, online en out of home heeft ’10 jaar later’ dit bereikt. Het doel om de maatschappij een boodschap mee te brengen en een beetje bewuster te maken is door het bereik via de mediakanalen succesvol voltooid. Met ’10 jaar later’ hebben we inmiddels ruim 16 miljoen mensen bereikt.

10 jaar later

Community

Dit project heeft zijn eigen social media kanalen.
Facebook en Twitter.

Deelnemers

Fotografen

Carel van Hees, Tara Fallaux, Oscar Seijkens, Marc de Groot, Bert Teunissen, Edith Paol, Jan Zwart, Jasper Zwartjes, Carli Hermès, Menno Kok, Patricia Steur, Maarten Corbijn, Morad Bouchakour, Sander Veeneman, José Groot, Jaap Vliegenthart, Bastiaan Heus, Govert de Roos, Annabel Oosteweeghel, Wendelien Daan, Maaike Koning, Erwin Olaf, Jossy.

Schrijvers

Peter Faber, Connie Palmen, Robert ten Brink, Hanneke Groenteman, Loes Luca, Rob Kamphues, Manon Uphoff, Jan Kuitenbrouwer, Cox Habbema, Isa Hoes, Victor Reinier, Viktor Frölke, Freek de Jonge, Loretta Schrijver, Marjan Berk, Dieuwertje Blok, Theodor Holman, Maria Goos, Anita Witzier, Arjan Ederveen, Jan Mulder, Halleh Gorashi, Ibrahim Selman, Mardjan Seighali, Aimee Kiene, Eberhart van der Laan.

En natuurlijk alle hoofdpersonen.

50 ontmoetingen… 10 jaar later werd mede mogelijk gemaakt door:

• Adessium Foundation
  • Amsterdams Fonds voor de Kunst