KOMT EEN MENS BIJ DE DOKTER

Portretten en verhalen over zorg op maat | inclusieve zorg

In samenwerking met de alliantie Gezondheidszorg op Maat maakte stichting open mind de reizende tentoonstelling Komt een mens bij de dokter.

De reizende buiten- en binnen tentoonstelling toont 19 portretten en ervaringsverhalen van patiënten en zorgverleners over inclusieve zorg.

Alle portretten, verhalen (NL/ENG) en meer informatie over inclusieve zorg vind je op komteenmensbijdedokter.nl/detentoonstelling

Afgelopen jaren heeft de Alliantie Gezondheidszorg op Maat, bestaande uit WOMEN Inc. COC Nederland en Rutgers, zich ingezet voor gender- en lhbti-sensitieve zorg. Zorg waarbij rekening wordt gehouden met diversiteit in sekse, gender en seksuele oriëntatie. Dit jaar gaan we samen nog meer bewustwording creëren over het belang van passende zorg voor iedereen. Dat gaan gebeurt door middel van een grote ‘reizende’ fototentoonstelling.

In de tentoonstelling zie en lees je verhalen uit de spreekkamer. Verhalen van mensen die door schaamte, onwetendheid en verkeerde aannames lang niet altijd de zorg krijgen die ze nodig hebben. Ontmoet mensen die, hoe verschillend ze ook zijn, één ding met elkaar gemeen hebben: ze zoeken naar passende zorg. Portretten door Ernst Coppejans, verhalen Lara Aerts, visagie Maikel van de Lingen, styling Richard Schreefel, creatieve directie Mirjam Bekker-Stoop, productie Open mind.

PLANNING BUITEN:

2024

07 FEB – 28 FEB | Amsterdam – Museumplein | i.s.m. gemeente Amsterdam – Stadsdeel Zuid

28 FEB – 20 MRT | Amsterdam – Hoekenrodeplein | i.s.m. gemeente Amsterdam – Stadsdeel Zuidoost

RANDPROGRAMMA

08 FEB – 19.00 uur | CC Amstel

Op donderdag 8 februari wordt er in samenwerking met gemeente Amsterdam een avond georganiseerd dat wordt gehost door Movies that Matters. Vanaf 19:00 uur is de IDFA documentaire ‘They and Them’ te zien in het CC Amstel op Cullinanplein 1. Na afloop van de film zal gezamenlijk het gesprek geopend worden door ervaringsdeskundigen en is er ruimte voor Q&A met het publiek. De entree is gratis en het event is toegankelijk voor iedereen.

16 NOV – 07 DEC | Weert – Nieuwe Markt | i.s.m. gemeente Weert

31 OKT – 15 NOV | Almere – Esplanade | i.s.m. gemeente Almere

05 OKT – 25 OKT | Roosendaal – Nieuwe Markt | i.s.m. gemeente Roosendaal

10 MEI – 31 MEI | Terneuzen – Ziekenhuis ZorgSaam

30 NOV – 21 DEC | Leiden – Beestenmarkt

02 NOV – 30 NOV | Maastricht – Plein 1992

05 OKT – 28 OKT | Amsterdam – Stopera

14 SEP – 05 OKT | Nijmegen – Marienburgplein

18 AUG – 14 OKT | Groningen – Damsterdiep

20 JUN – 19 JUL | Rotterdam – Coolsingel t/o Stadshuis

24 MEI – 17 JUN | Utrecht – Stationsplein

PLANNING BINNEN:

2024

07 FEB – 28 FEB | Amsterdam – OBA CC Amstel | i.s.m. gemeente Amsterdam – Stadsdeel Zuid

4 OKT – 25 OKT | Deventer Ziekenhuis | i.s.m. Deventer Ziekenhuis

13 SEP – 03 OKT | HvA Bibliotheek – Nicolaes Tulphuis | Hogeschool van Amsterdam

31 MEI – 21 JUN | Breda – Amphy

10 MEI – 31 MEI | Middelburg – Bibliotheek Middelburg

26 APR – 01 JUN | Rotterdam Erasmus MC – Hal van het onderwijs | i.s.m. Erasmus MC

30 NOV – 21 DEC | Leiden – UMC Leiden

02 NOV – 30 NOV | Maastricht – MECC & Maastricht UMC+

05 OKT – 28 OKT | Amsterdam – AMC & VUmc

14 SEP – 05 OKT | Nijmegen – Radboud UMC (NL & ENG)

24 AUG – 14 SEP | Groningen – UMC Groningen

27 JUL – 24 AUG | Amsterdam – OLVG West (NL) & OLVG Oost (ENG)

08 JUL – 15 JUL | Nijmegen – Summerschool Radboud UMC

27 JUN – 04 JUL | Den Haag – ZonMw

23 MEI – 17 JUN | Utrecht – UMC Utrecht

Wanneer je naar een zorgverlener gaat, zoals een huisarts of een psycholoog, wil je zo goed mogelijk worden geholpen en zorg ontvangen die bij jou past. Als patiënt is het belangrijk om informatie te delen, zodat de zorgverlener ervan op de hoogte is wat jou uniek maakt. De zorgverlener moet voldoende kennis hebben over diversiteit in zorgvragen en zich ervan bewust zijn dat iedereen anders is. Toch is dit in de spreekkamer nog niet altijd vanzelfsprekend, zoals de verhalen in deze tentoonstelling laten zien.

De gezondheidszorg is van oorsprong gebaseerd op onderzoek naar het lichaam van een witte hetero man. Inmiddels weten we dat veel factoren van invloed zijn op onze gezondheid en dat deze historische kennis niet altijd op iedereen van toepassing is. Er zijn immers veel aspecten waarin we van elkaar verschillen: we zijn man, vrouw, of willen niet in een hokje gestopt worden. We voelen ons seksueel aangetrokken tot allerlei soorten mensen, juist tot een bepaalde groep of tot helemaal niemand. Verder maken we in ons leven andere dingen mee. Door deze verschillen hebben sommige groepen een groter risico op bepaalde gezondheidsklachten dan anderen.

Zo worden hartinfarcten bij vrouwen vaker niet herkend dan bij mannen, blijkt ook uit het verhaal van Maxine. En is het voor mannen met een depressie lastig om de juiste hulp te vragen, weet Bart uit ervaring. Terwijl ADHD of een autismespectrumstoornis bij vrouwen over het hoofd worden gezien, vertellen Carly en Birsen. Bovendien beschrijven Kai, Nanoah, Jess en Louisa hoe onbegrip en vooroordelen in de zorg ze heeft beïnvloed. Ze vertellen hoe er geen rekening werd gehouden met gewenste aanspreekvormen of hun identiteit, welke impact de lange wachtlijsten voor trans zorg hebben en hoe zij soms geen keuze kregen in hun behandeling. Hierdoor wordt het contact met zorgverleners soms zelfs vermeden.

Daarom vertellen zorgverleners Kawa, Renate, Rosanne en Annika hoe zij proberen om deze onwetendheid en aannames in de zorg te verminderen of weg te nemen. Door eigen initiatieven en zichzelf en hun collega’s dagelijks te herinneren aan het belang van inclusieve zorg, proberen zij rekening te houden met alle aspecten die ons uniek maken. Want, weten zij: we zijn wel gelijk, maar niet hetzelfde.

De gezondheidszorg is volop in ontwikkeling. Samen kunnen we ervoor zorgen dat iedereen gelijke kansen op een goede gezondheid krijgt. Daarom zijn COC Nederland, Rutgers en WOMEN Inc. in 2018 de Alliantie Gezondheidszorg op Maat gestart. De Alliantie maakt het publiek, de eerstelijns zorgsector en de overheid bewust van de rol die sekse, gender en seksuele oriëntatie spelen bij aandoeningen en de behandeling ervan. Zodat iedereen in de toekomst kan rekenen op passende zorg.

Met dank aan de geportretteerden die zo dapper en openhartig waren om hun verhaal met heel Nederland te willen delen en daarmee anderen te helpen in onze weg naar meer inclusieve zorg.

Meer informatie over inclusieve zorg vind je op komteenmensbijdedokter.nl