OPEN beeldverslag

0 Posted by - 12 oktober 2020 - Geen categorie

Op 9 oktober 2020 startte in samenwerking met Thrive de tour OPEN over depressiviteit  in het Vondelpark, Amsterdam. De reizende multimediale tentoonstelling is tot 30 oktober in het Vondelpark te zien en gaat daarna als aanjager van het gesprek het hele land door.

OPEN over depressiviteit is een nieuw project van stichting Open mind om in samenwerking met een grote groep jonge ervaringsdeskundigen mentale kwetsbaarheid zichtbaar en beter bespreekbaar te maken.

VOORWOORD

Klik op de afbeelding voor het volledige voorwoord van OPEN over depressiviteit

OPENING

De landelijke start van het OPEN programma was onder leiding van moderator Yasmine Moussaid en in aanwezigheid van Simone Kukenheim (wethouder Zorg, Jeugd(zorg), Beroepsonderwijs en Sport) Mirjam Bekker-Stoop (directeur stichting Open mind), fotografe Linelle Deunk, Achraf El Johari (Jongerenburgemeester Amsterdam), La Keisha Goodett, Sacha Verheij (Alles is gezondheid), Miquel Stuger (Streetcornerwork), Gil The Grid (Amenti Movemeant) met als aflsluiter Atta de Tolk in de Vondelkerk aan de Vondelstraat in Amsterdam. Daarna werd de reizende buitententoonstelling officieel geopend door Simone Kukenheim en Lola in het Vondelpark.

De lancering werd online live verslagen via een Livestream, door OutoftheboxTV in samenwerking met MIND en is hier nog eens terug te kijken.

BEELDVERSLAG | 9-10-20

• Lola

SPOKEN WORD OPEN

Om een taboe te doorbreken zijn we vanaf vandaag open
Hoe gaan we anders die stukken van onszelf herstellen die een beetje zijn afgebroken

Begrijp je hoe zwaar het is om met je ziel onder je arm te lopen?
Te worden afgesloten van de wereld waar volop wordt genoten?

Even een moment om adem te nemen
Besef dit is gaande in zoveel dorpen en steden
Moeilijk om te bespreken want dat wordt niet goed begrepen En dus woorden vanzelfsprekend ketenen getekend

Langzaam ging het in m’n koppie steeds slechter met mij
Wie is er om me te steunen, te versterken, te vechten voor mij?

Nu zie je hoe elke dag een heftige battle kan zijn Help me om te werken aan een betere werkelijkheid

Iedereen die je het verteld reageert geschrokken Maar zij die van je houden blijven intens betrokken

Toch zijn er die negatieve prikkels die je blijven prikken
Een slopende reis met het gevaar dat je het niet meer ziet zitten Hier zitten we dan, en ze besluiten op te staan
We kiezen ervoor ons niet uit het veld te laten slaan

De mensen die meedoen met deze tentoonstelling zijn ontzettend dapper Door jezelf te openen ben je de steun waar anderen naar snakken
Vooral in deze uitdagende tijd met minder persoonlijke fysieke contacten Vragen sommigen zich af: waarom word ik eigenlijk nog wakker?

Bang voor donkere periodes zonder zonneschijn
Is de kans groter dan ooit op somberheid
En hart dat van binnenuit wordt opgevreten door pijn
Juist dat je dat mentale naar een gesprek kan vertalen laat zien hoe bijzonder jullie zijn