Interview | Exposities in Gorinchem

0 Posted by - 5 februari 2024 - Geen categorie, Nieuws

‘Trots op de afgelopen twee exposities die ik heb mogen begeleiden.’

De gemeente Gorinchem heeft de afgelopen jaren verschillende Open mind exposities geplaatst op de locatie Buiten de Waterpoort. Rosalien Tap organiseerde twee van deze exposities vanuit haar rol als beleidsondersteuner diversiteit. Lees hieronder waarom de gemeente Gorinchem deze exposities inzette.

Laagdrempelig

We hebben verschillende exposities van Open mind mogen plaatsen. De wens om Legale Liefde en Oudroze te plaatsen kwam voort vanuit betrokken partijen in de gemeente Gorinchem zoals COC en Radar. Als Regenboogstad luisteren we naar deze behoefte en proberen we te werken naar een ‘gezamenlijke trots’. Het streven naar een inclusiever Gorinchem doe je als gemeente niet alleen, dat is een collectieve inspanning. Door het inzetten van deze exposities brengen we het thema op een laagdrempelige manier onder de aandacht.

Tegen discriminatie

De gemeente Gorinchem wil hiermee opkomen voor de lhbtqia+ gemeenschap. Naast het inzetten van de expositie werkt Rosalien ook samen met stichting Radar, een stichting die zich inzet om gelijke behandeling te bevorderen en discriminatie te bestrijden. De gemeente werkt met hen samen aan een aanpak, zodat alle bewoners zich veilig voelen in hun eigen buurt.

Deze exposities vormen een essentieel onderdeel van onze strijd tegen discriminatie. Je zult de opvallende borden altijd vinden rondom Buiten de Waterpoort, in de buurt van de veerpont. Hier wandelen mensen van alle leeftijden rond. De borden trekken de aandacht en nodigen uit tot het ontdekken van de verhalen erachter. Door het lezen van de verschillende ervaringsverhalen hopen we dat mensen meer begrip krijgen voor elkaar.

QR-code naar hulp & info

Als je na het lezen van de expositie behoefte hebt om je hart te luchten, vinden we het belangrijk dat mensen weten waar ze terecht kunnen. Bij de laatste expositie hebben we daarom een speciaal bordje geïntroduceerd, voorzien van een handige QR-code. Je kon heel eenvoudig de code met je telefoon scannen en ontdekken waar je lokale hulp en informatie kunt vinden. Of je nu behoefte hebt aan een luisterend oor of gewoon nieuwsgierig bent naar meer.

In 2024 verwelkomen we de expositie ‘Komt Een Mens Bij De Dokter’ in Gorinchem. We kijken opnieuw uit naar drie impactvolle weken in Buiten de Waterpoort.

No comments