50 ontmoetingen

7 Posted by - 2 november 2013 - PROJECTS

Asielzoekers worden vaak gezien als een probleem. Freek de Jonge, Connie Palmen, Huub van der Lubbe, Anita Witzier, Katja Schuurman en nog vele anderen zien dat anders. Door hun ontmoeting met asielzoekers weten zij dat een asielzoeker niet alleen een heet politiek hangijzer, maar vaak ook een mens in nood is.

Stichting Open Mind stuurde 50 bekende Nederlanders en 50 gerenommeerde fotografen op pad voor een ontmoeting met 50 asielzoekers. De gesprekken zijn vastgelegd in woord en beeld en gebundeld en vormgegeven in een boek en een reizende tentoonstelling. Daarnaast hebben we de documentaire ‘ik zoek’ gemaakt: over het leven in een asielzoekerscentrum.

De bedoeling van dit project is om de mens achter de asielzoeker te laten zien aan een breed publiek en daarmee de beeldvorming over asielzoekers te nuanceren. Wie zijn zij? Waar komen zij vandaan en hoe ziet hun leven er nu uit? 50 ontmoetingen vertelt over hun leven maar ook over de procedure die de asielzoekers doorlopen voordat zij hier mogen blijven of uitgezet worden. Destijds bereikte 50 ontmoetingen ruim 9 miljoen contactmomenten.

50 ontmoetingen door stichting Open Mind in 2002-2003

foto: Sander Veeneman

wie deden er mee?

namen 50 ontmoetingen

het boek

cover 50 ontmoetingen

de tentoonstelling

Tentoonstelling 50 ontmoetingen

de film ‘Ik zoek’

50 ontmoetingen is mede mogelijk gemaakt door:

• COA
  • stichting DOEN
  • VSB Fonds

Fotografen

Ilse Frech, Morad Bouchakour, Mark van der Zouw, Kadir van Lohuizen, Guus Dubbelman, Leo Erken, Irene van Herwerden, Sasha Lambert, Jouk Oosterhof, Mark Niedermann, Carel van Hees, Eric van der Elsen, Bianca Pilet, Marcel van der Vlugt, Edith Paol, Maaike Koning, Auke Vleer, Andre Thijssen, Oscar Seijkens, Patricia Steur, Marijke de Gruyter, Martijn Steiner Lovisa, Aernout Overbeeke, Bastiaan Heus, Tara Fallaux, Miloushka Bokma, Jan Zwart, Annabel Oosteweeghel, Erwin Olaf, Maarten Corbijn, Marc de Groot, Bert Teunissen, Wendelien Daan, Roger Cremers, Viviane Sassen, Jossy, Erik Buis, Alex ten Napel, Carli Hermès, José Groot, Jaap Vliegenthart, Jasper Zwartjes, Govert de Roos, Vincent van de Wijngaard, Suzanne Karsters, Lukas Göbel, Sander Veeneman, Menno Kok.

Schrijvers

Wilbert Gieske, Viktor Frölke, Johnny de Mol, Jan Tromp, John van den Heuvel, Jac Goderie, Danielle Overgaag, Antonie Kamerling, Lenette van Dongen, Humberto Tan, Peter Faber, …

No comments