O P E N

0 Posted by - 13 maart 2020 - Geen categorie

over depressiviteit

Van de jongeren tussen de 18 en 25 jaar krijgt één op de vijftien te maken met depressiviteit. Daarmee krijgen jongeren zelfs vaker met depressie te maken dan volwassenen. Vooral jongeren stellen dat er een groot taboe rust om erover te praten. Open Mind wil daarom in samenwerking met een grote groep jongvolwassenen het thema depressie en mentale gezondheid omarmen en beter bespreekbaar maken.

Met een bijzondere serie portretten van circa 30 ervaringsdeskundigen tussen de 18 en 35 jaar, die hun verhaal doen, reizen we, in de vorm van een multimediale tentoonstelling als aanjager en een impactprogramma door Nederland, om het gesprek verder op gang te helpen, jongeren te empoweren met hun depressie om te kunnen gaan en omstanders de tools te geven hen daarbij te helpen.

We gaan in productie en rond 10 oktober 2020 gaan we live in Amsterdam.

Als je hier op een of andere manier een bijdrage aan wil leveren dan horen we graag van je!

Mirjam Bekker-Stoop – mir@stichtingopenmind.nl

De initiatiefnemers zijn Mirjam Bekker-Stoop (Open Mind) en Linelle Deunk (fotograaf), allebei moeder van een dochter die leed aan depressies, leerden beiden wat depressie is, hoe hun dochters daarmee vochten, maar er ook mee om leerden gaan. Nu bundelen zij, onder de vlag van Open Mind, hun kennis en kunde om samen met een grote groep jongvolwassenen het taboe/stigma rond depressiviteit verder weg te nemen, het gesprek verder op gang te brengen en jongvolwassenen met depressies in hun kracht te zetten.

foto: Linelle Deunk

Open Mind brengt maatschappelijk lastige onderwerpen op een artistieke en aansprekende manier onder de aandacht bij het grote publiek en maakt deze bespreekbaar. De projecten 50 ontmoetingen met asielzoekers, 10 jaar later en Open Je Ogen voor mensenhandel zijn daar goede voorbeelden van, met een bijzonder grote impact en een bereik van respectievelijk 10 miljoen, 16 miljoen en 28 miljoen contactmomenten.

Aanleiding OPEN over depressiviteit: 

In Nederland hebben jaarlijks circa 1 miljoen mensen last van depressie, circa 800.000 mensen gebruiken hiervoor medicatie (anti-depressiva). Volgens voorspellingen van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) wordt depressie volksziekte nummer één.

Wat we gaan doen:

Met een serie krachtige portretten van circa 30 ervaringsdeskundigen tussen de 18 en 35 jaar, die hun verhaal doen, reizen we, in de vorm van een binnen en buiten tentoonstelling, een fotokrant en filmpje, door Nederland, om het gesprek verder op gang te helpen, jongeren te empoweren met hun depressie om te kunnen gaan en omstanders de tools te geven hen daarbij te helpen.

Doelstelling:

Het op een artistieke en laagdrempelige manier preventief benaderen, zichtbaar en bespreekbaar maken van depressie, door 30 jonge ervaringsdeskundigen, middels hun portretten en hun verhalen, te laten vertellen over hoe zij depressie ervaren en daarin anderen erkenning en handvatten mee te geven, hoe hiermee om te gaan. De portretten, gegoten in een binnen en buiten tentoonstelling, zullen als aanjager van het verbindingsprogramma een jaar lang langs zeker 10 gemeenten reizen met een beoogd bereik van 10 miljoen contactmomenten.

Effect:

Jongvolwassenen en hun omgeving worden aangetrokken door de opvallende portretten in de openbare ruimte en de intrigerende verhalen, herkennen depressie beter, voelen zich vrijer om over (hun) depressie te praten en krijgen handvatten aangereikt hoe met depressie om te gaan; een mentaal gezondere jeugd op weg naar volwassenheid.

Partners:

In het kader van onderzoeksproject ‘Urban Mental Health’ werken we samen met de UVA en het AMC. Onze inhoudelijk partners als de Depressie Vereniging, MIND, de Hersenstichting, GGZ In Geest en diverse hoogleraren Psychiatrie toetsen onze aanpak en voorzien ons van advies. Voor het plaatsen van de tentoonstelling en het zichtbaar maken van ons project hebben wij, door onze eerdere projecten, goede contacten bij veel gemeenten en (onderwijs en zorg) instellingen, verspreidt over heel Nederland. Daarnaast krijgen wij, door de bijzondere content en het reizende karakter van onze projecten, altijd veel free-publicity, bij zowel de landelijke als de lokale media.


No comments