Arnhem = OPEN over depressiviteit

Welkom op de pagina van het project OPEN over depressiviteit van de gemeente Arnhem.

Hier vertellen we je meer informatie over de tentoonstelling. Ben jij op deze pagina omdat je zelf depressieve klachten hebt of ken jij iemand waarbij je vermoed dat hij of zij klachten heeft? Ga voor hulp naar heyhetisoke.nl of lees hieronder verder wat jij kunt doen.

Eén op de vijf jongeren krijgt te maken met depressie. Maar lang niet iedereen praat daarover. Daar willen wij verandering in brengen door in februari ons in te zetten voor openheid over depressie onder jongeren. Rijnstad haalde de multi-mediale expositie van stichting Open mind naar het Audrey Hepburnplein waarin 30 jongvolwassenen hun verhaal vertellen. Samen met zorg- en welzijnsorganisaties in de stad delen we advies en ervaringsverhalen. Hou deze pagina in de gaten, meer informatie over de activiteiten volgt!

OPEN over depressiviteit... in Arnhem

Wij willen jongeren helpen om het gesprek over depressiviteit op gang te brengen en de omgeving handvatten te geven hen daarbij te helpen. Ook online kan je verhalen lezen, zien en beluisteren. Je leest HIER meer over het project van Stichting Open Mind. Rijnstad wil samen met de samenwerkingspartners jongeren in de regio laten zien dat ze niet alleen staan en dat er hulp beschikbaar is, omstanders en professionals op weg helpen met advies en bovenal: samen taboes verbreken. Ook nadat de tentoonstelling weg is, leeft het gesprek voort. Met de betrokken organisaties onderzoekt Rijnstad hoe depressie onder jongeren blijvend de aandacht krijgt door programma en aanbod te delen voor jongeren, betrokkenen en professionals.

We sluiten de buitenexpositie OPEN over depressiviteit af met een gedicht van stadsdichter Jesse Laport die hij hier speciaal voor schreef. De afgelopen weken gaven we samen met 13 andere Arnhemse partijen meer aandacht aan het thema depressiviteit onder jongeren. Die aandacht verdwijnt nu niet, maar blijft het hele jaar door zichtbaar.

Bekijk de video met het gedicht van de stadsdichter hier links.

Met de externe partijen zijn we een werkgroep gestart die door middel van voorlichting voor jongeren en ouders, activiteiten voor jong en oud en trainingen voor medewerkers dit thema bespreekbaar willen blijven maken. In vervolg op onze campagne sluiten we ook aan bij het initiatief van de gemeente Arnhem in het project 113; lokale aanpak van suïcidepreventie. De gemeente doet dat via het landelijk programma ‘Supranet Community’.

Jonge ervaringsdeskundigen in gesprek met wethouder Martien Louwers tijdens de opening op 2 februari

Kim

Samenwerkingspartner Pro Persona maakte deze film als onderdeel van de bewustwordingscampagne van Pro Persona Jeugd. Kim is een meisje van 16 dat met zichzelf overhoop ligt. Zij heeft moeite om met haar emoties om te gaan en richt haar problemen naar binnen toe. Ze lijkt ergens mee te zitten, maar ze wil er niet over praten. De film ‘Kim’ laat een dag uit het leven van Kim zien, we zien haar thuis, op school, met haar vriendinnen en op de sportclub.

De film en de campagne zijn gericht op jongeren, ouders, scholen, sportclubs, wijkteams en huisartsen. Met de campagne wordt aandacht gevraagd voor jongeren met internaliserende problemen en doet de oproep: praat erover!

Kijk het filmpje over Kim via: www.propersona.nl/kim

OPEN over depressiviteit is een nieuw project van stichting Open mind waarin een grote groep jonge ervaringsdeskundigen mentale kwetsbaarheid zichtbaar en beter bespreekbaar maken.

OPEN over depressiviteit…

Mirjam Bekker-Stoop (directeur Open mind) en Linelle Deunk (fotograaf) zagen beide hoe hun dochters vochten met hun demonen. Een strijd wat soms lastig is te overwinnen, maar hen wel is gelukt. Ieder op hun eigen manier. Mirjam & Linelle besloten hun eigen ondervindingen en kennis aan te vullen met die van anderen. Onder de vlag van Open mind reisden zij door Nederland om een zo divers mogelijke groep jonge ‘ervaringsdeskundigen’ te portretteren en hun verhalen op te nemen. Het werd een bijzondere reis waarin ze mooie gevoelige, maar vooral verrassend sterke jonge mensen spraken, waarvan ze ontzettend veel leerden. De persoonlijke portretten en verhalen vertellen ons hoe zij hun depressie ervaren, hoe ze hiermee omgaan en wat hun omgeving daarin betekent. Wil je alle portretten nog eens bekijken en de verhalen nog eens rustig nalezen? Bekijk dan HIER de online fotokrant.

Doe mee

Deel jouw tips, verhalen en ervaring op social media met #OPENoverdepressiviteit en bouw met ons mee aan openheid en verbinding.

Hulp nodig?

Angst of depressie kan je leven beperken. Je bent echt niet alleen. Er samen over praten helpt. Kijk op www.heyhetisoke.nl voor hulp.

Deze Arnhemse editie van OPEN over depressiviteit is een initiatief van Rijnstad in samenwerking met Sportbedrijf Arnhem, Willemeen, Pro Persona, Iris Zorg, Vrijwilligerscentrale Arnhem, Mantelzorg Vrijwillige Thuishulp Arnhem, Jongin Arnhem, Vitale Verbindingen, Presikhaaf University, Youth for Christ, AM Supportteam, VVGM, RIBW Arnhem Veluwe Vallei en Gemeente Arnhem

OPEN over depressiviteit wordt mede mogelijk gemaakt door: Urban Mental Health, AMC | UVA, Thrive, GGD Amsterdam, #ikbenOpen, YMCA, NJR, ExpEx, Depressie Vereniging, GGZ in Geest, MIND, Amsterdams Fonds voor de Kunst, Janssen Nederland, Ministerie van VWS, Gemeenten, Zorg en onderwijsinstellingen

…en bovenal de 30 mooie sterke jonge mensen die zich lieten portretteren en zich open stelden met hun persoonlijke verhaal.

Wil je meer informatie over OPEN over depressiviteit?

info@stichtingopenmind.nl

Initiatief    stichting Open mind
Concept en uitvoering        Mirjam Bekker-Stoop – Linelle Deunk
Productie Minke Voorn – Mirjam Bekker-Stoop