open mind blog #3 ‘Beschaving is stil’

1 Posted by - 24 februari 2000 - BLOGS

Schermafbeelding 2016-01-26 om 12.49.06

#3 ‘Beschaving is stil’

Dieuwertje Blok, programmamaker en radio- en televisiepresentator – over de vluchtelingencrisis

De situatie van vluchtelingen in Nederland is actueler en gecompliceerder dan ooit. We vragen hen die hebben meegewerkt aan 50 Ontmoetingen- 10 jaar later en anderen met visie, naar hun mening, analyse en oplossing…

Tekst: Gijs de Swarte

Dieuwertje Blok: ‘Zoals Allahdad in het vorige interview zegt, stel het je voor, neem heel even de moeite en verplaats je in ‘de vluchteling’. Hoe bang en arm moet je zijn? Hoe uitzichtloos is je situatie als je besluit je kinderen, je partner, je land en alles wat je liefhebt te verruilen voor levensgevaar, onzekerheid en de ellende die je wacht als je ergens niet welkom bent? Zou jij het durven? Ken je iemand in je omgeving die het zou doen als het water niet aan de lippen stond, als er ook maar één andere uitweg was? En dan dat vreselijke woord ‘gelukzoeker’. Vluchten uit economische motieven zouden wij toch ook doen? Niets is menselijker dan de toekomst voor je kinderen beter willen maken.

Onderduik

‘Mijn moeder is Joods. Ik ben opgegroeid met de verhalen over de joodse vluchtelingen die hiernaartoe kwamen toen Hitler in Duitsland de macht greep. Het zette de Nederlander niet in zo’n best daglicht. Aan de andere kant – zij heeft de oorlog dankzij de onderduik overleeft. Zo was het ook; mensen die hun leven waagden voor onbekenden. En die mensen spraken daar zelf nooit over. Ook na de oorlog niet. Die deden dat gewoon – omdat ze het wilden doen. Zoiets is nu ook aan de hand. Alle aandacht gaat naar de schreeuwers, de mensen die bang en verongelijkt zijn en een grote bek hebben. Zij laten continu van zich horen en beheersen de media en een groot deel van de politiek. Maar ik ben er van overtuigd dat grote groepen mensen juist willen helpen. Om me heen hoor en zie ik niet anders.

Talkshow

‘Ik heb me een tijd voor Vluchtelingenwerk ingezet. Het aantal vrijwilligers dat zich daar aanmeldt is nog nooit zo hoog geweest. Ook die mensen hoor je niet. Zie je ooit iemand van die organisatie zichzelf op de borst kloppen in een talkshow? Ik niet. Het is niet eens voor te stellen. Laatst in de auto drong tot me door waarom. Beschaving is stil… en rustig. Helaas, denk ik wel eens.’

17-50 Portretten - 19Allahdad 2

Dieuwertje Blok had samen met Govert de Roos voor Open Mind twee keer een ontmoeting met Allahdad Malwand. Allahdad en zijn gezin vluchtten in 1984 uit Afghanistan en kwamen in 1987 in Nederland aan. Allahdad en zijn gezin hebben hier in Nederland, hun plek en een veilig thuis gevonden.

Meer informatie over 50 ontmoetingen… 10 jaar later: https://www.stichtingopenmind.nl/10-jaar-later/

blog #2 ‘Ze blijven komen’ – Allahdad Malwand

blog #1 ‘Wees een man’ – Govert de Roos