50 ontmoetingen

50 ontmoetingen

“Op een dag kreeg ik ‘n anoniem telefoontje van een man die zei dat hij wist hoe laat mijn zoontjes naar school gingen en dat ze hun leven niet meer zeker waren…”
– Alonso Zuniga

Asielzoekers worden vaak gezien als een probleem. Connie Palmen, Huub van der Lubbe, Freek de Jonge, Anita Witzier, Katja Schuurman en nog vele anderen zien dat anders. Door hun ontmoeting met asielzoekers weten zij dat een asielzoeker niet alleen een heet politiek hangijzer, maar vaak ook een mens in nood is.

Stichting Open mind stuurde in 2002 vijftig bekende Nederlanders en vijftig gerenommeerde fotografen op pad voor een ontmoeting met een asielzoeker. De gesprekken zijn vastgelegd in woord en beeld en gebundeld en vormgegeven in een boek en een reizende tentoonstelling. Daarnaast hebben we de documentaire ‘ik zoek’ gemaakt over het leven in een asielzoekerscentrum.

De bedoeling van dit project was om de mens achter de asielzoeker te laten zien aan een breed publiek en daarmee de beeldvorming over asielzoekers te nuanceren. Wie zijn zij? Waar komen zij vandaan en hoe ziet hun leven er nu uit? 50 ontmoetingen vertelt over hun leven maar ook over de procedure die de asielzoekers doorlopen voordat zij hier mogen blijven of uitgezet worden. Destijds bereikte 50 ontmoetingen ruim drie miljoen mensen.

Deelnemers 50 ontmoetingen

50 ontmoetingen… 10 jaar later

Wegens het grote succes van dit project is het team van Open mind op zoek gegaan naar de deelnemers van het project 50 ontmoetingen. De personen keken terug naar hun ontmoeting van tien jaar daarvoor. De ontmoetingen van de destijds asielzoekers, fotografen en bekende Nederlanders waren wederom indrukwekkend. De momenten zijn vastgelegd en daar is een nieuw project uit onstaan. Klik hier voor meer informatie over het project 50 ontmoetingen… 10 jaar later

50 ontmoetingen 10 jaar later (boek)