Open Mind initieert en produceert artistieke en mediagenieke projecten die een breed publiek aanspreken. Projecten die de kwetsbaarheid binnen de samenleving een gezicht geeft en ideeën aandraagt om beeldvorming en gedrag te veranderen.

nieuwe projecten

projecten waar we de komende periode mee aan de slag gaan en die we in 2023 verder uit gaan rollen

• …informatie volgt

projecten waar open mind zich momenteel met hart en ziel voor inzet:

In Nederland groeit 1 op de 4 kinderen onder de 18 jaar op met een ouder met psychische en/of verslavingsproblemen. Deze kinderen worden aangeduid als KOPP/KOV (Kinderen van Ouders met Psychische Problemen en Kinderen van Ouders met Verslavingsproblemen). Het kan gaan om één of beide ouders. Ook volwassenen vallen onder deze term, zij zullen immers altijd een kind van hun ouders blijven.

De tentoonstelling toont beelden en vertelt het verhaal van 21 intersekse personen tussen de 2,5 jaar en 81 jaar oud. Zij zijn bereid met hun onderbelichte verhaal naar buiten te treden. Journalist Lara Aerts interviewde de geportretteerden, fotograaf Ernst Coppejans maakte de prachtige beelden en stichting Open mind produceerde de tentoonstelling en het magazine.

Intersekse staat voor de I uit LHBTQIA+. Een grote groep Nederlanders is geboren met een lichaam dat anders is dan we gewend zijn bij man of vrouw. Deze mensen hebben kenmerken van beiden. Bij deze groep mensen leeft de wens om het maatschappelijk bewustzijn over intersekse en het bestaan van seksediversiteit te vergroten.

Fotograaf/kunstenaar Ernst Coppejans staat met Oudroze stil bij de ervaringen van de eerste homoseksuele mannen, lesbische vrouwen, biseksuelen transgenders en intersekse personen (LHBTI’s) die openlijk voor hun geaardheid uit durfden te komen. Dankzij de generatie die de homo-emancipatie tot stand bracht, heeft de huidige lhbtiqa+ gemeenschap een vrijheid die allesbehalve vanzelfsprekend is en die actief moet worden onderhouden.

– 20 jaar trouwen voor iedereen –

In Amsterdam werden op 1 april 2001, pal na middernacht, de eerste huwelijken gesloten tussen partners van gelijk geslacht. De gemeente Amsterdam viert het 20-jarig jubileum hiervan met de foto-expositie LEGALE LIEFDE. We mogen namelijk trots zijn op deze mijlpaal. Tegelijk erkent de gemeente dat er in 2021 nog steeds hindernissen, problemen en bedreigingen zijn waar lhbtqia+ personen mee te maken hebben.

56 mensen, voormalig slachtoffers van huiselijk geweld en kindermishandeling en 3 voormalig plegers. Zij staan tussen ons in, in de openbare ruimte, samen met degene die hun heeft geholpen om uit deze situatie te komen. Samen vertellen zij ons wat zij hebben ervaren en wat jij als slachtoffer, pleger, familielid, vriend, buur of professional kunt doen om de cirkel van geweld te doorbreken, want…Niets doen is geen optie!

een grote groep jongvolwassenen vertellen over hun persoonlijke ervaringen met depressiviteit, hoe zij daar mee om leren gaan, wat hun helpt, wat hun omgeving daarin betekent. Portretten en verhalen van hoop, waaruit je kunt zien, lezen en horen wat jij kunt doen.

dertig paar indringende ogen en dertige openhartige verhalen van dertig dappere mensen die het slachtoffer waren van mensenhandel. Zij willen dat wij dit weten: mensenhandel is dichterbij dan je denkt. Open Je Ogen!

een landelijk sociaal kunstproject om seksueel geweld net als kanker, aids, alcohol en veilig verkeer permanent onder de aandacht te brengen bij het grote publiek. Momenteel doet Open Mind onderzoek naar een nieuw project met als thema ‘seksueel geweld’. Een project waarmee we de misstanden ten aanzien van dit onderwerp over het voetlicht willen brengen en de taboe willen doorbreken.

alle projecten waar open mind zich met hart en ziel voor heeft ingezet:

het logische vervolg op het eerder geproduceerde project ’50 ontmoetingen’. In de vorm van boek, een reizende buitententoonstelling, een documentaire en een online community.

50 bekende Nederlanders en 50 fotografen ontmoetten 50 asielzoekers. In het boek, de reizende tentoonstelling en de documentaire kregen asielzoekers een gezicht.

Oblivious neemt je mee in een wereld van herinneringen die verloren dreigen te gaan. De herinneringen van onze oudere generatie, ons cultureel erfgoed, door de fotograaf geplaatst in de zestiger jaren, gebaseerd op echte verhalen.

20 Nederlandse fotografen geven in een boek en een reizende buitententoonstelling hun vrije interpretatie op een onderzoek naar het zelfbeeld van de vrouw.

67 vrouwelijke fotografen wereldwijd geven hun visie op schoonheid. In het boek en de tentoonstelling gaven deze vrouwen weer dat schoonheid zeer divers is.

een online community waar het publiek historisch materiaal van het Algemeen Nederlands Persbureau kan bekijken en kan voorzien van aanvullende informatie.

• ANP 75 jaar

een overzicht in beeld en tekst van 75 jaar nieuws gegroepeerd in diverse thema’s en versterkt door een tijdslijn. Vormgegeven in een gebonden boek bedoeld als relatiegeschenk van het Algemeen Nederlands Persbureau.

een overzicht in beeld en tekst van het leven van de toenmalige Koningin Beatrix. Vormgegeven in een boek en een tentoonstelling in de Kunsthal in Rotterdam.

een oproep aan het publiek om de nieuwe ansichtkaarten van Nederland te maken. Een selectie van de ingezonden foto’s werden gebonden in een boek en getoond in een speciaal ontworpen rondreizende tent. Met ANP Historisch Archief, FOAM, Nationaal Historisch Museum, Bankgiro Loterij

• the Manor

alle iconische gebeurtenissen van Amsterdam geprint op levensgroot formaat en getoond in de 124 kamers en de lobby van The Manor hotel