Leonel

50 ontmoetingen… 10 jaar later

- Freek de Jonge en Sander Veeneman ontmoeten Leonel Alexander 10 jaar later

Freek-Sander-Leonel 10 jaar later

In 2001 kwam Leonel als alleenstaande minderjarige asielzoeker uit Angola naar Nederland. 10 jaar geleden zijn Freek de Jonge en fotograaf Sander Veeneman bij Leonel op bezoek gegaan in het AZC Crailo voor een eerste ontmoeting. Leonel was totaal gebroken en had weinig hoop. 10 jaar later vroegen Freek en Sander zich af of Leonel een verblijfsvergunning had gekregen en hoe het met hem ging. Ze vonden hem vlakbij het AZC en hadden een nieuw gesprek.

foto: Sander Veeneman Freek de Jonge in 2002: ‘Leonel kan aardig voetballen, zeggen ze. Speelt bij Hilversum. Hij woont met nog drie jongens in een kamer. Niet veel groter dan drie bedden. Op de eerste verdieping van een lange barak. Met zo’n dertig andere jongens. Beneden wonen de meisjes Ama’s, asielzoekende wezen. Het gebouw stinkt naar pis.

foto: Sander Veeneman

Freek de Jonge in 2002:
‘Leonel kan aardig voetballen, zeggen ze.
Speelt bij Hilversum.
Hij woont met nog drie jongens in een kamer.
Niet veel groter dan drie bedden.
Op de eerste verdieping van een lange barak.
Met zo’n dertig andere jongens.
Beneden wonen de meisjes
Ama’s, asielzoekende wezen.
Het gebouw stinkt naar pis.

foto: Sander Veeneman Freek de Jonge: "Het feit dat hij nog in ons land was betekende dat het gelukt moest zijn  een vergunning te krijgen. Ik reed naar zijn huis  hemelsbreed nog geen tien kilometer van kamp Crailo. Zijn huis ik schrijf het gedachteloos op. Er is zoveel vanzelfsprekend in mijn leven wat voor hem een wonder moet zijn."

foto: Sander Veeneman

Freek de Jonge:
“Het feit dat hij nog in ons land was
betekende dat het gelukt moest zijn
een vergunning te krijgen.
Ik reed naar zijn huis
hemelsbreed nog geen tien kilometer van kamp Crailo.
Zijn huis
ik schrijf het gedachteloos op.
Er is zoveel vanzelfsprekend in mijn leven
wat voor hem een wonder moet zijn.”

Het boek 50 ontmoetingen… 10 jaar later is te bestellen door een bericht te sturen naar Mirjam Bekker-Stoop mir@stichtingopenmind.nl

No comments