Film 10 jaar later

6 Posted by - 9 juli 2015 - PROJECTS

Schermafbeelding 2015-07-09 om 11.57.00

Wie zijn dat eigenlijk, asielzoekers ? Waarom zijn ze hier naartoe gekomen ? Wat is hun verhaal?

Op zoek naar antwoorden organiseerde stichting Open Mind in 2002
50 ontmoetingen tussen 50 asielzoekers, 50 bekende Nederlanders en 50 fotografen.

De interviews en portretten zijn verzameld in een boek en een reizende tentoonstelling om asielzoekers in Nederland een gezicht te geven.

10 jaar later is stichting Open Mind op zoek gegaan naar die asielzoekers van toen.
Waar zijn ze gebleven? Hoe is het hun vergaan? Zijn ze nog in Nederland? Hoe gaat het nu met ze?

Een kleine selectie van de 50 ontmoetingen tussen bekende Nederlanders en ‘hun’ asielzoekers, 10 jaar later.

“De op documentaire wijze gemaakte film tracht de kloof, de onwetendheid en het onbegrip tussen asielzoekers en niet-asielzoekers te verkleinen. Dit door de asielzoekers te ontmoeten in hun menselijkheid waarmee de kijker zich zouden kunnen identificeren. De weg van een asielzoeker is uiteindelijk de zoektocht van velen. Een ‘weg’ naar rust, warmte, veiligheid, een thuis, begrip, etc. Het verschil wordt echter ook getoond door de wetenschap waar ze vandaan komen en wat hen naar Nederland dreef. De 6 gekozen portretten geven een dwarsdoorsnede van wat 10 jaar asiel in Nederland doet met een mens. Intieme gesprekken, wijze woorden, pijnlijke stiltes maar ook humor kleuren de film. “

Producent Mirjam Bekker-Stoop, Filmmaker Edith Paol, Editor Jonathan Mechanicus, Geluid Philip Klees, Vertaling Allison Klein, Ondertiteling Paul Robbert Kodde, Muziek Eric van Tijn en Voice-over Victor Reinier

Ondertiteling

juni 2015