Legale Liefde | Gorinchem

Sinds oktober 2020 is Gemeente Gorinchem regenboogstad. De Gemeente Gorinchem vindt diversiteit en inclusiviteit belangrijk. In een tolerante stad is iedereen welkom en horen alle inwoner zich op hun gemak te voelen. Daarom vraagt Gorinchem aandacht voor het recht dat iedereen mag trouwen met een partner naar keuze.

Buiten-expositie

LEGALE LIEFDE is een reizende buitenexpositie die van 16 september tm 7 oktober 2022 in Gorinchem te zien is. De expositie maakt trouwen voor iedereen op een laagdrempelige manier bespreekbaar in brede lagen van de bevolking en levert zo een bijdrage aan het uit de taboesfeer halen van dit onderwerp. Gemeente Gorinchem neemt het initiatief voor deze tentoonstelling als regenboogstad.

Met de expositie LEGALE LIEFDE blikken we terug op 20 jaar huwelijk voor iedereen en kijken we wat er we nog moeten doen om gelijkheid voor lhbtqia+ personen te realiseren. Stichting Open mind en fotograaf / kunstenaar Ernst Coppejans maakten 20 persoonlijke duoportretten van stellen die in de afgelopen 20 jaar getrouwd zijn, sinds het huwelijk is opengesteld voor iedereen.

Zij vonden daarvoor 20 prachtige
echtparen die zichtbaar symbool wilden staan voor:
● De jubileumviering van de openstelling van het burgerlijk huwelijk voor iedereen;
● Het delen van ervaringen van een diverse groep geportretteerde gehuwde lhbtqia+
personen omtrent het huwelijk met een grote en brede doelgroep;
● Het terugkijken op de afgelopen 20 jaar met een blik gericht op de toekomst;
● Het agenderen van huidige problemen die zich voordoen bij de acceptatie van
lhbtqia+ personen;
● Het aanjagen van het gesprek over de huidige stand van zaken omtrent acceptatie
en inclusiviteit;
● Het bevorderen van sociale acceptatie en gelijke rechten van lhbtqia+ personen.

Samenwerking

Op 7 oktober verhuist de tentoonstelling naar Dordrecht en in samenwerking met die gemeente zullen we op dinsdag 11 oktober 2022 een afgesproken overdracht moment houden om onze krachten te bundelen en deze tentoonstelling gezamenlijk nog meer zichtbaarheid te geven.

Film

Op zondag 9 oktober 2020 kun je de film Moffie of les amour de d’Anais bekijken in Vue Cinemas Gorinchem. Na de film vindt een nagesprek plaats. Moffie is bovenal een zinnelijke film. Een geslaagde zoektocht naar zachtheid in een snoeiharde omgeving. Les amour de d’Anais is een ode aan de hartstochtelijke liefde. Kaarten voor deze films zijn te bestellen via de website van het Internationaal Film Festival Gorinchem (IFFG).

Gastles

in de week van 7 tot 13 november 2022 is de week van respect en worden er in Gorinchem gastlessen gegeven op scholen en sportverenigingen.

Hulp