open mind blog #4 Wilders en Hitler

Schermafbeelding 2016-03-02 om 14.00.24

#4 ‘Wilders en Hitler’

Victor Reinier Nieuwenhuijzen, acteur, regisseur en presentator

De situatie van vluchtelingen in Nederland is actueler en gecompliceerder dan ooit. We vragen hen die hebben meegewerkt aan 50 Ontmoetingen 10 jaar later en anderen met visie, naar hun mening, analyse en oplossing…

Door: Gijs de Swarte.

Victor Reinier Nieuwenhuijzen: ‘Beschaving is stil, zegt Dieuwertje Blok, maar ik vraag me af of we daar wel verder mee komen. Voor mij is het te passief. Je moet je stem wel degelijk laten horen. Mensen als Geert Wilders en Donald Trump hebben ontdekt dat je met populistisch geblaat een heel eind kan komen. Het is de achilleshiel van de democratie, dat er ruimte is voor hun intolerante boodschap. Hun geschreeuw doet me denken aan de emotie van een voetbalstadion, die hoort eigenlijk niet thuis in het debat. Maar hun geluid is er, en nu is het moment daar iets tegenin te brengen. Beschaafd zwijgen heeft geen zin meer. Als je bij de dokter komt met kanker wil je ook dat hij je de waarheid zegt. Het geschreeuw van Wilders en Trump vormt een kanker die benoemd moet worden.

Hitler

‘Ik vind de boodschap van Wilders en Trump intolerant en xenofoob en het doet me sterk denken aan bepaalde retoriek die ken uit de geschiedenisboeken. De vergelijking tussen Hitler en deze schreeuwlelijkerds is vaker gemaakt en ik kan me er wel in vinden, helaas. Ik begrijp dat mensen daarvan schrikken, maar fuck it. Het meest betekenisvolle vak op school is geschiedenis. Daarvan kunnen we leren, niet van de toekomst.

Billenkoek

‘Waarmee ik niet wil zeggen dat er helemaal niets aan de hand is. In de stroom vluchtelingen komen ook mensen met homofobe en vrouw-onderdrukkende ideeën mee, die niets snappen van de vrijheden die wij hier hebben verworven. Geef hen meteen een grondige spoedcursus Westerse normen en waarden. Wie zich daar niet aan houdt, krijgt dezelfde billenkoek als een Nederlander die de wet overtreedt. We moeten niks verbloemen, maar ook geen onzin blaten voor politiek gewin. Het is tijd om duidelijk te zijn.’

11-50 Portretten - 121000px-breed_Fekerte

Victor Renier is bestuurslid van stichting Open Mind. Hij had samen met fotograaf Maarten Corbijn voor Open Mind twee keer een ontmoeting met Fekerte Bekele Ahile. Fekerte vluchtte in 1999 uit Eritrea naar Nederland. In 2002 leerde ze haar Eritrese man kennen, die ook gevlucht was en in Duitsland woonde. Fekerte en haar gezin hebben uiteindelijk in Zweden, hun plek en een veilig thuis gevonden.

Meer informatie over 50 ontmoetingen… 10 jaar later: http://www.stichtingopenmind.nl/10-jaar-later/

blog #3 ‘Beschaving is stil’ – Dieuwertje Blok

blog #2 ‘Ze blijven komen’ – Allahdad Malwand